2017

Afscheidsconcert van Cappella Breda

Cappella Breda
Zondag 2 juli dirigeer ik mijn afscheidsconcert van Cappella Breda in de Grote- of Onze Lieve Vrouwe Kerk van Breda. Het concert begint om 16.00u en duurt ongeveer één uur.
Na afloop is er een receptie in de kerk.
Medewerkenden zijn Jelena Bazova (orgel), Joris van Haaften (cello) en Wim Arts (recitant).
 
Ruim veertig jaar geleden, in 1976, richtte ik het kamerkoor Cappella Breda op, toentertijd nog Cappella sine Nomine geheten.
In de loop van deze vier decennia ontwikkelde het koor zich tot een veelgevraagd ensemble. Op vele binnen- en buitenlandse podia zong Cappella Breda eigenzinnige stukken in al even eigenzinnige programma’s in uitgekiende mise-en-scènes. In de pers regelmatig ‘grensverleggend’ genoemd. Talloze nieuwe koorwerken klonken voor het eerst in de Baronie van Breda en ver daarbuiten.
 
Premières van nooit uitgevoerde (oude) meesters, onder meer een mis van Adriaan Willaert,  de prachtige ‘Bredase’ motetten (ca 1637) van de ‘sanghmeester van de Grote Kerk van Breda’ Herman Hollanders.
En een ruimtelijke, vierkorige Vespers van Ludovcio Viadana: flamboyant en bedwelmend.
Maar ook de ‘première’ van de Missa Silabica van Arvo Pärt (1935) met de medewerking van het heel jonge, intussen wereldberoemde, dertig jaar bestaande rietensemble Calefax.
Arvo Pärt toonde zich bijzonder ingenomen met deze vocaal-instrumentale versie.
Vele malen zijn we gevraagd deze werken elders te komen zingen.
Verschillende producties zijn op CD gedocumenteerd.
 
Het koor vervulde en vervult nog steeds een ‘toonaangevende ambassadeursrol voor de stad Breda en wijde omstreken’. (Citaat van oud-burgemeester Peter van der Velden)
Naast de vele concerten die CB ieder jaar in den lande geeft heeft het koor in Breda twee zeer goed bezochte series in het leven geroepen: de in 2000 gestarte traditie ‘Palmzondag in Ginneken’ en sedert enkele jaren een kleinschalig kerstconcert in de mooie, Gotische Laurentiuskerk van Ginneken.
 
Het programma van 2 juli is met een kralensnoer te vergelijken: korte werken uit heden en verleden die me zeer dierbaar zijn, rijgen zich aaneen als een snoer kralen: veelsoortig, schitterend, divers en tevens samenhangend.
Er zijn enkele motto’s.
Max Regers uitspraak ‘Bach ist Anfang und Ende aller Musik’.
De eerste regel van een beroemd gedicht van Eduard Mörike ‘Wer sich die Musik erkiest hat ein himmlisch Gut bekommen[...]’
En een haiku van de Zeeuwse dichter van J.C. van Schagen ‘ruimten van ruimten/ruimten van ruime tijden/laat ons ver en langzaam zijn'
Cappella Breda heeft zich op verschillende podia een aparte plaats verworven door haar ruimtelijke theatraliteit:  het op een intrinsieke manier benutten en bespelen van de ruimte.
 
Het concert is een gloria op de eeuwig jeugdige renaissance met werken van Clemens non Papa, Josquin des Prez, Herman Hollanders en Jan Pzn Sweelinck.
Tevens is er de eerste uitvoering door CB van mijn Egidiuslied, Tombeau à 5, (1996) bewerkt voor koor door Rens Tienstra.
Het is een eerbetoon aan mijn vriend en leermeester, Ton de Leeuw, 1926-1996.
Dit koorwerk wordt voorafgegaan door de gelijknamige en verwante compositie ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’ voor cello solo: een instrumentaal prelude.
 
Het programma vermeldt drie afscheidsmadrigalen: het betoverende liefdesmadrigaal van Rameau, ‘Tendre amour’ (uit Les Indes Galantes), daarnaast ‘Mille regretz’ van de renaissance grootmeester Josquin des Prez en het genoemde vroeg-vijftiende Middelnederlandse afscheidslied ‘Egidius, waer bestu bleven?’
 
En dan zijn er lofzangen/aanroepingen tot de Eeuwige met werk van Bach, Couperin, Messiaen, Pärt en de meester van de ruimte: Heinrich Schütz.
 
CB is vele jaren een hoogst-inspirerend instrument geweest voor me geweest.
Het koor boeide me, onder meer door de levendige, intelligente mentaliteit van de zangers, de rijke sonoriteit en de heel sympathieke houding ten aanzien van de ‘componisten’-programma’s waarmee ik steeds weer kwam opdraven. 
Verschillende van mijn koorwerken werden op verzoek van het koor geschreven, veelvuldig uitgevoerd en op verschillende CD’s gedocumenteerd.
 
Het koor werd al die jaren geleid door gedreven en hoogst-betrokken bestuurders. Ik dank hen op deze manier nog eens van harte.
Met gevoelens van dank, diep respect en verdriet denk ik terug aan mijn overleden vriend de musicus Jacques Maassen, CB-voorzitter van 2008 tot 2013, het jaar waarin hij overleed.
 
Al met al is dit programma een handtekening: van al deze stukken houd ik zielsveel.
 
Hartelijkste dank aan de musici van dit concert, waarmee ik in het verleden zo graag en zo veelvuldig heb mogen samenwerken: Jelena, Joris en Wim.
 
Tenslotte:
If music be the food of love: play on!
 
Daan Manneke
Honorair Kapelmeester van de Grote of Onze Lieve Vrouwe Kerk van Breda 

BONUM EST - wereldpremière in 15 kerken

Daan Manneke voorpagina 2

Trouw - maandag 6 februari 2017

Het zal je als componist maar gebeuren: een nieuw werk dat op één dag vijftien keer in wereldpremière gaat. Dat overkomt Daan Manneke aanstaande zondag. Dan zal zijn motet 'Bonum est confetti Comino' in vijftien protestantse kerkdiensten én katholieke hoogmissen voor het eerst klinken, van Amsterdam tot Bazel. Hij heeft deze week iets om naar uit te kijken.

Klik hier om verder te lezen.

Sweelinckvesper in de Grote Kerk in Deventer

sweelinck
Zondagmiddag 2 april om 16.30 uur is er een bijzondere vesper in de Grote of Lebuïnuskerk in Deventer. In het kader van een serie vespers onder het motto “Hier sta ik” stelt componist en koordirigent Daan Manneke een vesperliturgie samen. Voorganger is ds. Saara Hoogendijk.

Cappella Breda o.l.v. Daan Manneke zingt Psalmen van Jan Pieterszoon Sweelinck, die in 1562 in Deventer werd geboren en in de Lebuïnuskerk werd gedoopt. Sweelinck werd later organist van de Oude Kerk in Amsterdam, hij is de meest toonaangevende componist uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. In deze vesper gaat ook het nieuwste orgelwerk van componist Daan Manneke in première. Het werk heeft als titel Le Bouquet. Organist Jos van der Kooy gaf Manneke opdracht dit werk te schrijven ter gelegenheid zijn vijftigjarig organistenjubileum. Op verzoek van Van der Kooy is het werk gebaseerd op Geneefse Psalmen. Hij ervaart die melodieën als basis van zijn werk als kerkmusicus. De Psalmen worden gezongen door Cappella Breda, Kirstin Gramlich, cantor en organist van de Lebuïnuskerk en Jos van der Kooy, cantor en organist van de Westerkerk in Amsterdam, stadsorganist van Haarlem en organist van de Raad van State in Den Haag, spelen de orgelstukken op de beide orgels van de Grote Kerk. Bijzondere bijkomstigheid is dat Kirstin Gramlich een oud-leerling van Van der Kooy is. Het werk heeft als ondertitel “Hommage aan Sweelinck”. Manneke gebruikt motieven uit diens werk in zijn compositie. Le Bouquet is gepubliceerd bij Donemus Publishing te Rijswijk.

Omtrent motet BONUM EST

Zie ook nieuwsbericht: Nieuwe werken op de valreep van 2016

kerk winter-3
Van de Protestantse Laurentiuskerk Ginneken/Breda kreeg ik vorig jaar - 2016 - het verzoek én de opdracht een kort motet te componeren voor de zogenoemde zondag septuagesima.
Deze zondag valt dit jaar - 2017 - op 12 februari.
Via mijn site/nieuws meldde ik al een en ander omtrent deze situatie.
Intussen heeft deze compositie zich als een olievlek over het land verspreid en ik beloofde een lijstje aan te reiken in welke plaatsen het stuk die zondag(ochtend) zal klinken.
Persoonlijk vind ik het werkelijk een prachtig fenomeen: een compositie die op ongeveer hetzelfde moment vanuit alle windstreken komt aanwaaien.
Of in archaïsche taal gezegd: de lofzang op vleugels gedragen.
De compositie is prachtig uitgegeven door de uitgeverij Donemus.
Het werk is rechtstreeks te bestellen in de webshop van Donemus of via aleksandra@donemus.nl

Bonum est confiteri Domino, Psalm 92, voor orgel en vrouwenstem(men) gaat op zondag septuagesima, 12-2-‘17 dus klinken in de volgende kerken.
In zowel Katholieke als Protestantse kerken is het stuk te horen en ik geef de plaatsen in een willekeurige volgorde aan.
In kathedralen, verschillende grote stadskerken en kleine dorpskerken.

Protestantse Laurentiuskerk Ginneken/Breda, 15.00uur
Gijs van Spankeren, orgel,
Corinne van Wijk, sopraan
Marjan Hillen, viool
www.protestantsegemeenteginneken.nl

Westerkerk Amsterdam, 10.30uur
Jos van der Kooy, orgel
Elena van Slogteren, sopraan
www.westerkerk.nl

Kloosterkerk Den Haag, 10.00uur
Geerten van de Wetering, orgel
Kloosterkerkkoor
www.kloosterkerk.nl

Domkerk Utrecht, 10.30uur
Jan Hage, orgel
Domcantorij, cantor Remco de Graas
www.domcantorij.nl

Antoniuskathedraal Breda, Hoogmis 10.30uur
Hennie Vaatstra, orgel
Kathedrale Cantorij, cantor Jan Schuurmans
www.parochiebredacentrum.bisdomvanbreda.nl

Nieuwe Kerk Middelburg, 10.00uur
Andre Poortvliet, orgel
Cantus Choralis, cantrix Aleida Post
Petra Wagemaker, sopraan
www.nieuwekerkmiddelburg.nl

Stadskerk Sint Cathrien Eindhoven, 9.30uur
Ruud Huijbregts, orgel
Leden van Collegium Vocale Eindhoven olv Ruud Huijbregts
www.stadskerksintcathrien.nl

Sint Maartenkerk Zaltbommel, 10.00uur
Hugo Bakker, orgel
Sint Maartencantorij, cantor Arie Hoek
www.maartenskerk.nl

Catharinekerk Doetinchem 10.00uur
Liga Vilmana, orgel
Elske te Lindert, sopraan
Piertje Feenstra, trompet
Marije Toenink, violoncello
www.doetinchem.protestantsekerk.net

Lebuinuskerk Deventer, Kunstvesper, 16.30 uur
Wim Diepenhorst, orgel
Kirstin Gramlich en Ilse van Griensven, sopranen
www.pkn-deventer.nl

Kathedrale Basiliek St Bavo Haarlem, 10.30uur
Ton van Eck, orgel
Jongenskoor van de Kathedrale Basiliek St Bavo, cantrix Sanne Nieuwenhuijsen
Solist Hidde van Goor
www.rkbavo.nl

Grote- of St Michaelskerk Zwolle, 10.00 uur onder voorbehoud
Toon Hagen, orgel
Michaelscantorij olv cantor-organist Toon Hagen
www.grotekerkzwolle.nl

Grote Kerk Dordrecht 10.30 uur
Cor Ardesch, orgel
Sura Cantat olv cantrix en sopraansolo Catrien Posthumus-Meyjes
www.grotekerk-dordrecht.nl

Thomaskerk Amsterdam 10.30uur
Harmen Trimp, orgel
Elma Dekker, sopraan
www.thomaskerk.nl

Münster [Domkerk]  Bazel, Zwitserland, Gottesdienst 10.00uur
Münsterorganist Andreas Liebig, orgel
Leden van de Knabenkantorei Basel
Gudrun Sidonie Otto, sopraan
www.baslermuenster.ch
andreas.liebig@zh.ref.ch
www.sidonie.at
www.basler-muensterkonzerte.ch