Concert in Splendor

Beste muziekvrienden,

Op 12 januari aanstaande is concertzaal Splendor in Amsterdam het podium voor een bijzonder concert rond componist Daan Manneke die onlangs zijn 80e verjaardag vierde.
Het concert vindt plaats om 15u. Klik hier voor meer informatie.
 
Wij voerden dit programma op 1 december al uit in Breda, in aanwezigheid van Daan Manneke zelf. Het plan ontstond in de zomer van 2018. Ik heb regelmatig met Daan Manneke mogen samenwerken en dat waren altijd bijzondere muzikale ervaringen. Toen mij gevraagd werd om na te denken over concertprogrammering in het kader van zijn 80e verjaardag, heb ik een programma samengesteld, dat nu, in licht gewijzigde vorm, ten uitvoer gaat.
 
Daarin staat de muziek van Daan Manneke natuurlijk centraal, en daarnaast klinken werken van zijn grote voorbeelden en leraren Olivier Messiaen en Ton de Leeuw, én van een van de door Daan Manneke opgeleide generatie componisten, Wilbert Bulsink.
 
NRC-Handelsblad schreef onder de titel “De bezwerende, grillige eilanden van Manneke” over diens recente compositie De grote archipel: “Bij Manneke overheersen tinkelende weidsheid, rust, verstilling. Zijn muziek is allesbehalve tam, maar na stekelige uitbarstingen volgt steeds weer de standvastige, louterende kalmte” (28 november 2019). Niets is minder waar, zo wordt ook in dit concert duidelijk.
 
Het programma geeft een mooi beeld van de breedte van Mannekes werk. De grote muzikale thema’s komen voorbij: de muzikale ‘blokken’, die als in een archipel naast en tegen elkaar aan zijn gezet in een deel uit 'De grote archipel' opgedragen aan en uitgevoerd door Jelena Bazova, de referenties aan oude(re) muziek, maar ook zoiets ongrijpbaars als spiritualiteit in muziek en de voor Manneke kenmerkende variatie in bezettingen. Zo klinkt het oorspronkelijk voor orgel geschreven, daarna door Manneke voor marimba solo en vervolgens voor een basinstrument en toetsinstrument bewerkte Gestures nu in de combinatie cello-marimba.
Ton de Leeuw, vaak de belangrijkste Nederlandse componist van de 20e eeuw genoemd, is vertegenwoordigd in drie liederen. Van Olivier Messiaen klinkt uit het onvergetelijke Quatuor pour la fin du temps de intense 'Louange à l’éternité de Jésus'. Wilbert Bulsink is vertegenwoordigd met zijn cello-solowerk Vision.
 
Jelena Bazova - piano
Yifan Du - marimba
Lucia van Vugt - sopraan
Joris van Haaften - cello
 
Ik hoop je te zien op 12 januari!
 
Hartelijke groet,
 
Joris van Haaften