Uitvoeringen Motet voor de Kardinaal

Het-motet-voor-de-Kardinaal-11023639
In 2003 werd het Motet voor de Kardinaal voor het eerst uitgevoerd in en wel het Letterkundig Museum te Den Haag. Dat was ter gelegenheid van de 95ste verjaardag van Theun de Vries, de auteur van de (gelijknamige) titel van de roman Het Motet voor de Kardinaal. Het kamerkoor Cluster o.l.v. Romain Bischoff verzorgde deze première in bijzijn van Theun de Vries. Sindsdien is het werk veelvuldig uitgevoerd en door Cappella Breda op CD gedocumenteerd.

Het befaamde kamerkoor Nederlands Studenten Kamerkoor, voor het eerst dit jaar o.l.v. de Vlaamse dirigent Kurt Bikkembergs, voert deze compositie dit komend voorjaar – 2014- tien keer uit. De tocht voert gedurende de maand februari langs Nederlandse en Vlaamse universiteitssteden. Het slotconcert is traditiegetrouw in het Amsterdamse Concertgebouw.
Het veertienstemmige, driekorige Motet voor de Kardinaal evoceert, evenals De Vries’ roman, de renaissance en maakt gebruik van een beroemd motet van Josquin des Pres (c 1450-1521).
Het betreft het motet ‘Tu solus qui facis mirabilia’. Op zijn beurt citeert Josquin in zijn compositie het madrigaal ‘D’Ung aultre amer’ van zijn beroemde voorganger Johannes Okeghem (1420-1497).

Theun de Vries laat in zijn roman een motet uitvoeren in de San Lorenzo in Milaan en de jonge hoofdpersoon van het verhaal is totaal verbijsterd wanneer hij dit stuk hoort. Hij ondergaat een authentieke, uitzinnige extase tijdens de uitvoering van dit Motet voor de Kardinaal, uitgevoerd door een cappella en de maestro di cappella: Josquin des Pres.
In het Salamander-uitgaafje van Querido, 1981 is deze beschrijving te vinden op pagina 37, ik ken deze tekst van buiten. In 2002 verscheen eveneens bij Querido een prachtige herdruk van dit meesterwerk.
In het Nederlandse taalgebied ken ik geen mooiere beschrijving van zo’n extatische vreugde dan die zoals beschreven in de roman van Theun de Vries.

Cappella Breda zette het MvdK in 2005 op CD: Kapelmeester van de ruimte, eigen uitgave, met Klaas Hoek aan het harmonium. Een extra dimensie wordt op deze CD toegevoegd door het voorlezen van de bovengenoemde tekst, die pagina 37, door Theun de Vries: track 13.
Hoewel mijn MvdK een a capella werk is heb ik- ad libitum- een harmoniumpartij toegevoegd omwille van klankkleur, sonoriteit en ruimtelijkheid. Tijdens de tournee van het NSKK zal de organist Tommy van Doorn deze harmoniumpartij spelen. Daarnaast speelt hij ook mijn solowerk voor harmonium Archipel VII.

Mijn MvdK is opgedragen aan Theun de Vries die in 2005 op hoge leeftijd overleed.
Tevens is mijn compositie een hommage aan de Frans-Vlaamse renaissance-meesters met hun onvergelijkbare elegante, zingende polyfonie.

Voor uitvoeringen zie Agenda (eerste uitvoering op 11 februari 2014, laatste op 1 maart 2014).