Daan Manneke

Kapelmeester van de ruimte



ruimten van ruimten
ruimten van ruime tijden
laat ons ver en langzaam zijn

J.C. van Schagen, 1891-1985


Nieuws 2010

21 november 2010: Componist en musici (Orgelpark, Amsterdam)
Stacks Image 55
Uit gids van het Orgelpark:

"In de maand oktober startte het Orgelpark een reeks concerten waarin componisten wordt gevraagd een concert met onder meer eigen werk samen te stellen. Ook componeren ze een kort werk voor het draaiorgel van het Orgelpark, The Busy Drone. Op donderdag 3 februari 2011: Daan Manneke.

Daan Manneke studeerde aan de conservatoria in Brussel (orgel, bij Kamiel D’Hooghe) en in Amsterdam (compositie, bij Ton de Leeuw). Daan Manneke behoort tot de toonaangevende componisten van Nederland. Een belangrijk deel van zijn œuvre bestaat uit orgelwerken of werken met orgel. Manneke over enkele keuzes uit dit programma: ‘De Grigny is al vele jaren mijn orgelheld. Dat Gloria is welhaast het mooist denkbare stuk. Bachs “Christum wir sollen loben schon” is al vele jaren een voorbeeld-werk voor mij: vaak heb ik het geciteerd, zo ook aan het slot van de Tarantelle.’

Aan dit concert werken musici van het Koninklijk Conservatorium Den Haag mee. Jos van der Kooy is er de docent van de orgelklas."
28 mei 2010: Premiere CIACONNA/ANSWERING THE QUESTION
In opdracht van het Fonds voor de Podiumkunsten en op verzoek van de Vrijdag van Vredenburg (AVRO, TROS, NPS en Radio 4) ben ik begonnen met het componeren van een orkestwerk voor de Radio Kamer Filharmonie. (voorjaar 2010) Deze compositie is een evocatie voor/van het raadselachtige orkestwerk van Charles Ives (1874-1954), The Unanswered Question, gecomponeerd in 1906.
Mijn compositie krijgt de titel: CIACONNA/ANSWERING THE QUESTION.
De première is op vrijdag 18 februari 2011 in Utrecht, Vrijdag van Vredenburg.  Het werk wordt herhaald op zondag 20 februari in het Concertgebouw van Amsterdam.
Ik ben erg gelukkig met deze opdracht. De RKF is een toporkest en de gastdirigent van deze concerten is Philippe Herreweghe.  Al met al de mooist denkbare combinatie.
www.devrijdagvanvredenburg.nl
5 maart 2010: Nieuw orgelwerk SPATIUM
Onlangs voltooide ik een groot orgelwerk bedoeld voor de ingebruikname van het gerestaureerde, historische monumentale Ibach-orgel (1864) in de Sint Gertrudis Kerk te Bergen op Zoom. Het stuk gaat op 1e Kerstdag van dit jaar (2010) in première.
De compositie, getiteld SPATIUM, is geschreven in opdracht van de Stichting Restauratie Ibach-orgel te Bergen op Zoom. Ik heb het stuk opgedragen aan Hans Smout, decennialang de voortreffelijk "zangmeester" van de kerk.
Tevens is Spatium een hommage aan de illustere Jacob Obrecht die van 1479 tot 1484 zangmeester was in deze Gertrudis Kerk. In mijn compositie citeer ik een kort fragment uit zijn motet Omnis Spiritus Laudet Dominum, tevens de ondertitel van de compositie.
Het werk verschijnt binnenkort bij MCN.
27 juli 2020: Een moment van gedenken
Stacks Image 71
In de Grote Kerk van Breda is twee weken lang (maandag 20 juli t/m vrijdag 31 juli) een voorstelling te zien over verlies en afzondering, met de impact van het coronavirus als directe aanleiding. Tal van prominente cultuurmakers uit de stad werkten eraan mee ……

….. Een belangrijke rol is weggelegd voor een werk van Daan Manneke, evenals Dyane Donck een Bredase componist. Organist Aart Bergwerff had Manneke eerder al gevraagd om een stuk te schrijven. Dat werd een ‘de profundis’, een smeekbede om genade in tijden van diepe wanhoop.
Hoewel dit een bestaande psalm is, gebruikte hij een kerkhymne die de Duitse dichter en componist Michael Franck in 1652 schreef, Ach wie flüchtig, ach wie nichtig. De tekst is een terugblik op de Dertigjarige Oorlog, vier jaar eerder beëindigd, een conflict dat grote delen van Europa decimeerde en in de as legde. Johann Sebastian Bach gebruikte de woorden en de melodie in een cantate die dezelfde titel kreeg.

Klik hier om de volledige informatie te lezen.

Stemming is vier keer per dag te zien van maandag 20 juli t/m vrijdag 31 juli, behalve op zondag 26 juli. Aanvang: 14.00 uur, 15.00 uur, 16.00 uur en 17.00 uur. Toegang is gratis, maar reserveren noodzakelijk. Via chasse.nl/stemming.
26 juli 2020: Le Bouquet; Gerben Budding
Stacks Image 83
Klik hier om de uitzending terug te luisteren.
30 juni 2020: Vervolg 'Gedanken zu Bach'
Omtrent Gedanken zu Bach

Op verzoek en in opdracht van de musicus Hannes Minnaar schreef ik deze pianocompositie.
Van meet af aan was er de intentie dat dit stuk een verbinding moest hebben met het werk van Johann Sebastian Bach.
Vervolgens kwam de connectie met meer bepaald Bachs Goldbergvariaties BWV 988 in beeld.
Tijdens dit componeertraject [2020] ‘regeerde’ op dramatische manier de wereldwijde corona-pandemie.
Deze gebeurtenis leidde mede tot de uiteindelijke compositie met de definitieve titel:

Gedanken zu Bach
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
AD 2020

Centraal in de compositie staat het Duitse kerklied Ach wie flüchtig, ach wie nichtig.
Dit ernstige lied [tekst en melodie] werd in 1652 geschreven door de Duitse laat-renaissance [vroege barok] dichter-componist Michael Franck, 1609-1667.
(Europa werd decennia- lang geteisterd door de verwoestende dertigjarige oorlog , beëindigd met de Vrede van Munster in 1648.)
Bach gebruikt dit koraal van zijn landgenoot Michael Franck in zijn gelijknamige Kantate BVW 26 .
In het derde deel van mijn compositie, de Aria-Ayre, benut ik Bachs zetting van het slotkoraal - Ach wie flüchtig- uit deze Kantate.
Verder zijn onder meer in Gedanken zu Bach verre echo’s te horen van John Dowlands Ayre ‘Flow my tears’ en van Hans Leo Hassler ‘Mein G’müt ist mir verwirret’.
(Dit oorspronkelijk wereldlijke lied is de bron geweest voor talrijke zeer geliefde hymnen en kerkliederen waaronder Herzlich tut mich verlangen en O Haupt voll Blut und Wunden.)
Hoewel de compositie uit zes [korte] delen bestaat heeft het werk toch de intentie van één doorgaande organische ‘Fantasia’.

I. Lontano unisono
II. Toccata primo
III. Aria - Ayre (Ach wie flüchtig, ach wie nichtig/Flow my tears)
IV. Intermezzo sospeso
V. Evocazione BWV 854, (Berceuse)
VI. Toccata secundo

Van harte draag ik deze compositie op aan Hannes Minnaar.

Daan Manneke, 2020

Ach wie flüchtig, ach wie nichtig,
ist der Menschen Leben!
Wie ein Nebel bald entstehet
und auch wieder bald vergehet
so ist unser Leben sehet.

Ach wie flüchtig, ach wie nichtig
sind der Menschen Sachen!
Alles, Alles was wir sehen,
das muss fallen und vergehen,
wer Gott fürcht wird ewig stehen.

Michael Franck 1609-1667
9 juni 2020: Nieuwe compositie 'Gedanken zu Bach'
In zes monumentale kerken in Zwolle, Amsterdam, Breda, Naarden, Rotterdam en Groningen wordt vanaf 1 juli een speciaal voor deze tour door mij gecomponeerd stuk, 'Gedanken zu Bach', uitgevoerd door Hannes Minnaar. Aansluitend speelt Hannes de Goldbergvariaties van Bach. Er zullen maximaal 100 bezoekers aanwezig kunnen zijn bij ieder concert, om een veilige en hopelijk toch ook intieme concertbeleving te kunnen garanderen.
Zie hieronder de exacte data van deze concerten:

1 JULI 2020 ZWOLLE, ACADEMIEHUIS DE GROTE KERK 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets

4 JULI 2020 AMSTERDAM, WESTERKERK 15:00 & 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets

5 JULI 2020 BREDA, GROTE KERK 15:00 & 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets

7 JULI 2020 NAARDEN, GROTE KERK 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets

9 JULI 2020 ROTTERDAM, LAURENSKERK 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets

11 JULI 2020 GRONINGEN, DER AA-KERK 20:00
Daan Manneke - Gedanken zu Bach
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
more information/tickets