2009

Pseaume 121 opgenomen in CANON, Voltooiing koorwerk: Nu is van Kalifornies goud de tijd, drie compositieopdrachten

Begin december 2009 werd mijn Pseaume 121, Je lève mes yeux, uit 1962, opgenomen in de CANON van de XXe-eeuwse a capella koormuziek. Het korte motet is wereldwijd ontelbare keren uitgevoerd en regelmatig op CD gedocumenteerd o.a. door het Nederlands Kamerkoor, het Egidiuskwartet, Quink Vocal Ensemble en Cappella Breda.
De compositie is opgenomen in de bundel Vox Neerlandica, en heruitgegeven bij MCN Amsterdam.
 
Zojuist voltooide ik een koorwerk getiteld
Nu is van Kalifornies goud de tijd. Het zijn zes korte koorliederen op teksten van Paul van Ostaijen.
De compositie is een opdracht van de Fontys Hogeschool, afdeling Conservatorium, Brabant te Tilburg.
Het werk is bedoeld als eindexamentoets voor de Mastergraad koordirectie van Ruben de Grauw aan dat instituut.
 
Het komend jaar werk ik aan
drie compositieopdrachten.
 
Een werk voor het Amstelsaxofoonkwartet. Deze compositie is bedoeld als een eerbetoon aan Arvo Pärt, die op 11 september in 2010 vijfenzeventig jaar wordt.
 
Daarnaast is er een opdracht voor een orgelwerk voor de Gote-of Sint Gertrudiskerk van Bergen op Zoom. Deze opdracht is bedoeld voor de her-ingebruikname in 2011 van het historische Ibach orgel.
 
Vervolgens is er een opdracht een monumentaal werk voor koor en orgel te schrijven voor de organist Jan Jansen en de Utrechtse Domcantorij. De uitvoering is voorzien voorjaar 2011 in de Utrechtse Domkerk.

Premiere Miserere Mei

In opdracht van het Concertgebouw en NFVP+ schreef ik een kort Motet à 3, Miserere Mei voor Johannette Zomer, sopraan, Fred Jacobs, theorbe en Leo van Doeselaar, orgel.
De première is op woensdag
18 november a.s., 20.15u in de Kleine Zaal van het Amsterdamse concertgebouw.
Het werk is bedoeld voor de serie De Keuze van de Schrijver, in dit geval de dichteres Marjoleine de Vos.
www.concertgebouw.nl

Nieuwe versie Psalmenrequiem

Op verzoek van het kamerkoor Ad Parnassum en haar dirigent Anthony Zielhorst maakte ik een nieuwe versie van mijn Psalmenrequiem, oorspronkelijk voor koor en harp. [ 2005]
Ik voegde bij deze nieuwe editie een harmonium en 11 strijkers toe: soloviool, 4 altviolen, 4 celli en 2 contrabassen. Dit is de oorspronkelijke [strijkers]bezetting van het Requiem van Gabriel Fauré.
Beide stukken gaan op
1 november om 15.00u in de Abdij OLV van Koningshoeven, Berkel-Enschot/Tilburg.
Ik ben erg gelukkig met deze nieuwe versie en ik ervaar het als bijzonder eervol naast het prachtige Fauré-requiem op één programma te staan.
www.kamerkooradparnassum.nl

Ik, Calvijn

INTENSE ONTMOETING MET CALVIJN BIJ DE UTRECHTSE SPELEN
-Slotaccoord Calvijnjaar exclusief in De Paardenkathedraal in Utrecht-

De Utrechtse Spelen brengt ter afsluiting van het Calvijnjaar 1509-2009 de voorstelling Ik, Calvijn van Sophie Kassies in de regie van Erik Snel. Deze actuele theatrale ontmoeting met Calvijn, naar een idee van hoofdrolspeler Mathieu Güthschmidt, is exclusief te zien in Theater De Paardenkathedraal van
wo. 28 oktober t/m zo. 13 december 2009, wo. t/m za. om 20.00 u, zo. matinee om 14.00 uur te zien in Utrecht. De première is op zo. 1 november, eenmalig om 10.00 u(!)

Speciaal voor Ik, Calvijn componeerde Daan Manneke muziek die door bariton Joost Schouten live wordt gezongen in de voorstelling. Het belangrijkste kenmerk van Manneke's muziek is zijn behoefte aan contrasten. De vaak organisch gegroeide, strenge vorm van zijn composities staat tegenover zijn grote belangstelling voor improvisatie. Daan Manneke (Kruiningen, 7 november 1939) is een van de toonaangevende hedendaagse componisten. Zijn zeventigste verjaardag wordt dit najaar groots gevierd met een uitgebreid festivalprogramma (www.daanmanneke.nl/70jaar) Ook Ik, Calvijn vormt hiervan een onderdeel.

Ik, Calvijn is een intieme en intense ontmoeting met Calvijn en zijn gedachtegoed. Calvijn is te zien als een geestdriftige wereldverbeteraar, die het beste uit mensen wil halen. Hij deelt zijn kennis, zijn twijfels, zijn woede en zelfs zijn subtiele humor met zijn toehoorders. Ik, Calvijn is een verhaal over zelfonderzoek, bezinning en reflectie. Hiermee sluit de 500 jaar oude Calvijn naadloos aan bij de moderne tijdgeest.

Van Calvijn weten we dat hij een buitengewoon sensibele man was, die nederigheid, eenvoud en bescheidenheid voorstond. Maar ook dat hij koppig en moeilijk was. Hij werd geteisterd door woede-uitbarstingen waar hij menige toehoorder door liet huiveren. Om die neurotische gemoedstoestand te temperen legde hij zichzelf een ijzeren zelfdiscipline op. Uiteindelijk werd dat ook het kenmerk van zijn leiderschap. In die tegengestelde karaktereigenschappen ligt het drama van Calvijn. Een broze, gevoelige en lichamelijk zwakke man, die zich verplicht voelde een immense opdracht te aanvaarden. Een man die liever theoloog en theoreticus was gebleven, maar die het als zijn roeping zag om Gods woord uit te dragen als antwoord op het liederlijke en ontspoorde Rome van zijn tijd.

Theater De Paardenkathedraal, een voormalige snijzaal van de Faculteit Diergeneeskunde, geeft met zijn neogotische uitstraling al een mystiek tintje aan de voorstelling Ik, Calvijn. Decorontwerpster Laura de Jong voegt daar met haar decor van natuurlijke elementen nog een extra dimensie aan toe. Een waterbassin en acht kubieke meter uitgestrooide zwarte aarde vormen de speelvloer voor de nieuwe theaterproductie. De suggestie van gotische bogen zorgt voor een ingetogen religieuze sfeer, waarmee ze tegelijkertijd een spel speelt met binnen en buiten, met interieur en exterieur.

Op de speciale website
www.ikcalvijn.nl biedt De Utrechtse Spelen een uitgebreid randprogramma met arrangementen, internet chat sessies, rondleidingen langs Utrechtse godshuizen en lezingen. Via deze site zijn ook kaarten voor alle voorstellingen verkrijgbaar. Meer informatie en activiteiten in het Calvijn-jaar kijk op www.500jaarcalvijn.nl

Jubeljaar


De stichting BABEL is al maanden druk doende mijn jubeljaar voor te bereiden en vorm te geven: een ongekende luxe!  Ik ben er werkelijk heel erg gelukkig mee. De opening van dit festival is op vrijdag 4 september in de Grote- of Onze-Lieve-Vrouwe-Kerk van Breda, en het slotconcert is op zondag 8 november, eveneens in de Grote Kerk van Breda. De informatie vindt u uitgebreid op de speciale jubileum-site.
 
Als een apart onderdeel van deze gebeurtenissen komen er in de loop van dit jaar verschillende nieuwe CD's uit die betrekking hebben op mijn werk als componist en als dirigent van het kamerkoor Cappella Breda. Het is het koor dat ik in 1976 oprichtte en waarmee ik gedurende meer dan dertig jaar vele gedroomde programma's mocht uitvoeren. Cappella Breda is al vele  jaren een belangrijk en zeer inspirerend "instrument" voor mij.
 
Wat betreft mijn eigen werk komt de CD "La Melodie Passagere'' in september 2009 op de markt met het label QUINTONE.
Er zijn vier composities van mij opgenomen: mijn derde strijkkwartet [2007/8], de Cantique de Pascal [2004] voor koor en harmonium, de Cantique de Simeon [1995] voor zes zangers en La Melodie Passagere [1991, revisie door Marijn Simons, 1997] voor vioolsolo. Daarnaast zijn er vier Choralpreludes toegevoegd van JS Bach, [Orgelbüchlein], in een zetting voor strijkkwartet.
De uitvoerenden zijn fantastische en gedreven musici waarmee ik al jarenlang bevriend ben en waarvoor ik in de meeste gevallen deze stukken heb geschreven. Voor informatie over de musici, labels etc: zie de aangegeven sites en links.
 
Na herhaald en veelvuldig verzoek uit het orgelcircuit is er een heruitgave voorzien van al mijn orgelwerken, destijds opgenomen door Jos van der Kooy op twee beroemde orgels van ons land: het Müller-orgel in de Bavo-Haarlem en het Schnittger-orgel in de Grote Kerk van Zwolle. Daarnaast zijn verschillende nieuwe opnamen gemaakt o.a. van het harmoniumstuk Archipel VII en van het titelwerk PERFLA! voor panfluit en orgel. [Bavo]
Deze dubbel-CD komt in de loop van het jaar 2009 op de markt op het label DMP-records.
 
Met Cappella Breda maakte ik prachtige, nieuwe opnamen van twee Requiem-composities. Het betreft de dodenmissen van Antonio Lotti en van Heinrich von Biber. Twee barokcomponisten wier naam en faam voor zichzelf spreken. Deze opnamen zijn gemaakt in het kader van de serie concerten die Cappella Breda jaarlijks verzorgt in Breda: Palmzondag in Ginneken. In 2011 beleeft deze succesvolle serie haar tienjarig bestaan.
 
Tenslotte wordt de CD van Herman Hollanders [ca. 1637 ] heruitgegeven. [Opname/uitgave CD in 1992]  Cappella Breda verzorgde met deze CD een soort anthologie van het werk van deze interessante, vroeg-zeventiende-eeuwse [Bredase]  kapelmeester en componist. Niet eerder was het werk van deze componist zo breeduit onder de aandacht gebracht en op CD gedocumenteerd. Herman Hollanders werkte begin 17e eeuw als zangmeester aan de Grote- of OLV-Kerk van Breda. Het werk van Hollanders vormt een prachtige schakel tussen de [oude] renaissance polyfonie en de "moderne" stijl van de Italiaanse madrigalisten, waarvan Monteverdi de onbetwiste grootmeester is. Hollanders noemt zijn werk dan ook heel kenmerkend Concerti Ecclesiastici.
Op veler [o.a. Bredaas] verzoek wordt deze prachtige muziek weer op de markt gebracht.

 
www.josvanderkooy.com
www.quintone.nl
www.dmp-records.nl
www.cappellabreda.nl
www.vandingstee.com
www.mcn.nl
www.daanmanneke.nl
www.daanmanneke.nl/70jaar
www.studiumchorale.nl
www.grotekerkbreda.nl

Oeuvreprijs gemeente Breda

Bron: www.bndestem.nl
Orgelvirtuoos, componist en Bredanaar Daan Manneke is bekroond met de Gemeente Breda Oeuvreprijs. De 69-jarige Daan Manneke, werd zaterdag 24 januari jl. gehuldigd vanwege al het werk dat hij heeft gedaan. Manneke, zo meende de jury, zorgt met zijn zoektocht naar een synthese tussen beheersing en impulsiviteit, tussen rationaliteit en emotie voor flamboyante en onvoorspelbare composities. Geëerd in binnen- en buitenland. Een Bredanaar om trots op te zijn.
(foto: Erald van der Aa)