Tombeau pour Maria van Gelre
01/10/18 12:25
Op zaterdag 20 oktober vindt vanaf 19.30 uur de uitvoering van de première Tombeau pour Maria van Gelre plaats, door Voces Caelestes o.lv. Hanneke van der Grinten en met m.v. Johan Oosterman, recitant.
In het kader van de tentoonstelling 'Ik, Maria van Gelre' in Museum het Valkhof te Nijmegen.
Klik hier om kaarten te bestellen.
Première Grote Archipel (2)
28/09/18 07:07
beste, dierbare vrienden,
het is eigenlijk een mirakel dat op aanstaande vrijdag 12 oktober 2018 deze zes topmusici in middelburg samen (kunnen) komen!
alle lof aan de organisatie van muziekpodiumzeeland, met willem kniknie als eerste beweger/aanjager, onderhandelaar, reken-en bouwmeester van het geheel: hulde!
mijn ‘grote archipel’ voor pianosolo, ca 50 minuten, voor de zes afzonderlijke musici wordt als een estafette uitgevoerd, première.
de compositie bestaat uit zes delen met de titels Quasi una fantasia, Verloop van tijd, Nachtmuziek, Prélude, berceuse et sarabande, Evokation BWV 611, Canto alla ballata.
deze delen worden gescheiden door een interludium met een postludium na het laatste deel.
daarnaast is er een ‘schaduwconcert’: elk van de musici speelt een kort werk als een soort commentaar op mijn compositie.
[ deze stukken zijn mij niet bekend: ik ben zeer nieuwsgierig hoe dat programma eruit ziet en gaat klinken!]
in de loop der jaren schreef ik acht werken voor zeer uiteenlopende bezettingen met de titel archipel.
met betrekking tot dat archipel-concept houd ik een inleiding op 12 oktober.
grote archipel is prachtig uitgegeven bij donemus.
tevens zal er een cd-registratie worden gemaakt.
van harte welkom in de mooie concertzaal - uit 1896 - van middelburg.
in de directe omgeving ruime mogelijkheid om te parkeren
met een hartelijke groet,
daan manneke
motto:
ruimten van ruimten
ruimten van ruime tijden
laat ons ver en langzaam zijn
j c van schagen, zeeuws dichter, 1891-1985
www.muziekpodiumzeeland.nl
www.daanmanneke.nl
www.donemus.nl
het is eigenlijk een mirakel dat op aanstaande vrijdag 12 oktober 2018 deze zes topmusici in middelburg samen (kunnen) komen!
alle lof aan de organisatie van muziekpodiumzeeland, met willem kniknie als eerste beweger/aanjager, onderhandelaar, reken-en bouwmeester van het geheel: hulde!
mijn ‘grote archipel’ voor pianosolo, ca 50 minuten, voor de zes afzonderlijke musici wordt als een estafette uitgevoerd, première.
de compositie bestaat uit zes delen met de titels Quasi una fantasia, Verloop van tijd, Nachtmuziek, Prélude, berceuse et sarabande, Evokation BWV 611, Canto alla ballata.
deze delen worden gescheiden door een interludium met een postludium na het laatste deel.
daarnaast is er een ‘schaduwconcert’: elk van de musici speelt een kort werk als een soort commentaar op mijn compositie.
[ deze stukken zijn mij niet bekend: ik ben zeer nieuwsgierig hoe dat programma eruit ziet en gaat klinken!]
in de loop der jaren schreef ik acht werken voor zeer uiteenlopende bezettingen met de titel archipel.
met betrekking tot dat archipel-concept houd ik een inleiding op 12 oktober.
grote archipel is prachtig uitgegeven bij donemus.
tevens zal er een cd-registratie worden gemaakt.
van harte welkom in de mooie concertzaal - uit 1896 - van middelburg.
in de directe omgeving ruime mogelijkheid om te parkeren
met een hartelijke groet,
daan manneke
motto:
ruimten van ruimten
ruimten van ruime tijden
laat ons ver en langzaam zijn
j c van schagen, zeeuws dichter, 1891-1985
www.muziekpodiumzeeland.nl
www.daanmanneke.nl
www.donemus.nl
Première Grote Archipel (1)
28/09/18 07:01
Nieuws
04/06/18 15:00
De Société Académique Arts-Sciences-Lettres heeft mij de zilveren legpenning toegekend voor mijn jarenlange activiteiten met betrekking tot de Franse muziek en literatuur.
De penning wordt in Parijs, in de Opéra, uitgereikt op zaterdag 2 juni 2018.
Op zaterdag 29 september zal rond deze Franse waardering om 15.30u een feestelijke- muzikale- bijeenkomst worden gehouden in en om de monumentale Sint-Petruskerk te Hilvarenbeek.
Mijn collega Ad van Sleuwen, organist van de kerk is eveneens gelauwerd. Hij zal een klein recital verzorgen op het prachtige van Hirtum-orgel.
Car ta voix est douce
Onlangs werd in het Amsterdamse orgelpark de CD Car ta voix est douce gepresenteerd.
De CD is gemaakt onder auspiciën van www.stichtingarchipel.com
Naast het gelijknamige Hoogliedmotet en de Franse Psaumes 121 en 122 is een nieuwe Franse Psaume toegevoegd: Les cieux racontent la gloire de Dieu, Psaume XIX.
Ik ben erg gelukkig met de hoogst-inspirerende medewerkenden: de accordeonist Vincent van Amsterdam, het kamerkoor Amsemble en zijn dirigent Benjamin Bakker, die in de Psaume XIX een prachtige voorzangersrol vervult.
De CD kwam tot stand met behulp van crowdfunding, kost tien euro en is verkrijgbaar bij www.donemus.nl en www.daanmanneke.nl
Op mijn site www.daanmanneke.nl is informatie te vinden onder de rubriek discografie.
De penning wordt in Parijs, in de Opéra, uitgereikt op zaterdag 2 juni 2018.
Op zaterdag 29 september zal rond deze Franse waardering om 15.30u een feestelijke- muzikale- bijeenkomst worden gehouden in en om de monumentale Sint-Petruskerk te Hilvarenbeek.
Mijn collega Ad van Sleuwen, organist van de kerk is eveneens gelauwerd. Hij zal een klein recital verzorgen op het prachtige van Hirtum-orgel.
Car ta voix est douce
Onlangs werd in het Amsterdamse orgelpark de CD Car ta voix est douce gepresenteerd.
De CD is gemaakt onder auspiciën van www.stichtingarchipel.com
Naast het gelijknamige Hoogliedmotet en de Franse Psaumes 121 en 122 is een nieuwe Franse Psaume toegevoegd: Les cieux racontent la gloire de Dieu, Psaume XIX.
Ik ben erg gelukkig met de hoogst-inspirerende medewerkenden: de accordeonist Vincent van Amsterdam, het kamerkoor Amsemble en zijn dirigent Benjamin Bakker, die in de Psaume XIX een prachtige voorzangersrol vervult.
De CD kwam tot stand met behulp van crowdfunding, kost tien euro en is verkrijgbaar bij www.donemus.nl en www.daanmanneke.nl
Op mijn site www.daanmanneke.nl is informatie te vinden onder de rubriek discografie.
Nieuwe CD: Car ta voix est douce
23/03/18 07:09
In het Oude Testament van de Bijbel - min of meer samenvallend met de Hebreeuwse Bijbel Tenach- staan onder meer drie grote liederencycli.
Het zijn de Psalmen, het Hooglied en de Klaagliederen van Jeremia.
Deze voor-christelijke poëzie is sedert eeuwen tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie voor kunstenaars uit tal van disciplines.
Werelderfgoed, gekenmerkt door een universele uitstraling met een unieke, tijdloze zeggingskracht.
De titel van deze CD - Car ta voix est douce - is ontleend aan een tekst uit het derde motet van mijn gelijknamige Hooglied-compositie.
[Deze compositie voor koor en accordeon werd in 2015 geschreven voor de Domcantorij en dirigent Remco de Graas en is opgedragen aan mijn vrouw Ina.]
De oorspronkelijke titel van het Bijbelboek Hooglied luidt in het Hebreeuws Shir-HaShirim; Lied der Liederen.
Deze benaming is in christelijke vertalingen overgenomen: Canticum Canticorum, Cantique des Cantiques, Song of Songs, Hohes Lied.
Deze wonderbaarlijke, verfijnde, profane liefdespoëzie kreeg in de Joodse traditie al vroeg een mystiek-spirituele dimensie.
In 1962 schreef ik mijn eerste psalm-compositie, het motet ‘Je lève mes yeux sur les montagnes’: Psaume 121.
In de volgende decennia heb ik regelmatig nieuwe psalmcomposities gecomponeerd.
In opdracht van het kamerkoor Amsemble en dirigent-zanger Benjamin Bakker voegde ik in 2018 een nieuwe bijdrage toe aan mijn psalmen-oeuvre: Psaume 19.
Deze uitbundige Psalm is een lofzang op de wijsheid van de Schepper en de glorie van de Natuur.
De gebruikte metaforen zijn van een bedwelmende schoonheid en verbeeldingskracht.
Tijdens een koorrepetitie hoorde ik Benjamin Bakker eens een frase prachtig en uitnodigend voorzingen.
Ik zei tegen het koor dat ze die frase eigenlijk maar op die manier moesten nazingen.
Die opmerking bleef bij mij ‘doorzingen’ en ik stelde naderhand aan Benjamin voor een nieuwe psalm voor koor én bariton te schrijven.
En zo ontstond Psaume XIX: ‘Voor de Opperzangmeester. Een psalm van David.’
Van harte draag ik deze compositie op aan het kamerkoor Amsemble en zijn ‘Opperzangmeester’.
Sedert enkele jaren werk ik samen met de tovenaar-accordeonspeler Vincent van Amsterdam.
Hij bewerkte - en speelde - op mijn verzoek twee stukken voor zijn instrument, Trois Petites Symphonies [1967] en Tombeau pour Ton de Leeuw [1996]
Deze werken zijn oorspronkelijk geschreven voor respectievelijk orgel en violoncello [gamba].
Op de CD vervult hij naast deze solistische bijdragen tevens de rol van een ‘concertante’ continuo-speler.
Aansluitend op het genoemde Tombeau pour Ton de Leeuw [1926-1996] klinkt het madrigaal ‘Egidius waer bestu bleven’, oorspronkelijk geschreven voor het Egidiuskwartet.
De uitvoering op deze CD is de vijfstemmige versie voor gemengd koor gearrangeerd door Rens Tienstra met een colla parte accordeon-begeleiding.
Mijn hele oeuvre wordt eigenlijk bepaald door het fenomeen ruimte.
Behalve de fysieke ruimte, de plaats waar een muziekstuk klinkt, is mijn werk ook ruimtelijk qua inhoud.
Ik noem de veelsoortige, niet consistente vormen, verschillende muzikale talen, archipel-achtige eilandvorming en hybride karakters.
Metaforen die mij inspireren zijn bijvoorbeeld ruw-glad, vertoeven, naderen-verdwijnen, uiteenvallen-bundelen, verloop van tijd.
De complete CD kan beluisterd worden als zo’n archipel-vorm waarin de eilanden zichzelf zijn en hun eigen leven leiden.
Anderzijds kunnen ze elkaar beïnvloeden zodat er mengvormen ontstaan met nieuwe eigenschappen.
De gehele CD kan als een doorlopend ‘archipel-concert’ worden beluisterd.
Presentatie-concerten op 7, 14 en 15 april 2018, zie agenda
Het zijn de Psalmen, het Hooglied en de Klaagliederen van Jeremia.
Deze voor-christelijke poëzie is sedert eeuwen tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie voor kunstenaars uit tal van disciplines.
Werelderfgoed, gekenmerkt door een universele uitstraling met een unieke, tijdloze zeggingskracht.
De titel van deze CD - Car ta voix est douce - is ontleend aan een tekst uit het derde motet van mijn gelijknamige Hooglied-compositie.
[Deze compositie voor koor en accordeon werd in 2015 geschreven voor de Domcantorij en dirigent Remco de Graas en is opgedragen aan mijn vrouw Ina.]
De oorspronkelijke titel van het Bijbelboek Hooglied luidt in het Hebreeuws Shir-HaShirim; Lied der Liederen.
Deze benaming is in christelijke vertalingen overgenomen: Canticum Canticorum, Cantique des Cantiques, Song of Songs, Hohes Lied.
Deze wonderbaarlijke, verfijnde, profane liefdespoëzie kreeg in de Joodse traditie al vroeg een mystiek-spirituele dimensie.
In 1962 schreef ik mijn eerste psalm-compositie, het motet ‘Je lève mes yeux sur les montagnes’: Psaume 121.
In de volgende decennia heb ik regelmatig nieuwe psalmcomposities gecomponeerd.
In opdracht van het kamerkoor Amsemble en dirigent-zanger Benjamin Bakker voegde ik in 2018 een nieuwe bijdrage toe aan mijn psalmen-oeuvre: Psaume 19.
Deze uitbundige Psalm is een lofzang op de wijsheid van de Schepper en de glorie van de Natuur.
De gebruikte metaforen zijn van een bedwelmende schoonheid en verbeeldingskracht.
Tijdens een koorrepetitie hoorde ik Benjamin Bakker eens een frase prachtig en uitnodigend voorzingen.
Ik zei tegen het koor dat ze die frase eigenlijk maar op die manier moesten nazingen.
Die opmerking bleef bij mij ‘doorzingen’ en ik stelde naderhand aan Benjamin voor een nieuwe psalm voor koor én bariton te schrijven.
En zo ontstond Psaume XIX: ‘Voor de Opperzangmeester. Een psalm van David.’
Van harte draag ik deze compositie op aan het kamerkoor Amsemble en zijn ‘Opperzangmeester’.
Sedert enkele jaren werk ik samen met de tovenaar-accordeonspeler Vincent van Amsterdam.
Hij bewerkte - en speelde - op mijn verzoek twee stukken voor zijn instrument, Trois Petites Symphonies [1967] en Tombeau pour Ton de Leeuw [1996]
Deze werken zijn oorspronkelijk geschreven voor respectievelijk orgel en violoncello [gamba].
Op de CD vervult hij naast deze solistische bijdragen tevens de rol van een ‘concertante’ continuo-speler.
Aansluitend op het genoemde Tombeau pour Ton de Leeuw [1926-1996] klinkt het madrigaal ‘Egidius waer bestu bleven’, oorspronkelijk geschreven voor het Egidiuskwartet.
De uitvoering op deze CD is de vijfstemmige versie voor gemengd koor gearrangeerd door Rens Tienstra met een colla parte accordeon-begeleiding.
Mijn hele oeuvre wordt eigenlijk bepaald door het fenomeen ruimte.
Behalve de fysieke ruimte, de plaats waar een muziekstuk klinkt, is mijn werk ook ruimtelijk qua inhoud.
Ik noem de veelsoortige, niet consistente vormen, verschillende muzikale talen, archipel-achtige eilandvorming en hybride karakters.
Metaforen die mij inspireren zijn bijvoorbeeld ruw-glad, vertoeven, naderen-verdwijnen, uiteenvallen-bundelen, verloop van tijd.
De complete CD kan beluisterd worden als zo’n archipel-vorm waarin de eilanden zichzelf zijn en hun eigen leven leiden.
Anderzijds kunnen ze elkaar beïnvloeden zodat er mengvormen ontstaan met nieuwe eigenschappen.
De gehele CD kan als een doorlopend ‘archipel-concert’ worden beluisterd.
Presentatie-concerten op 7, 14 en 15 april 2018, zie agenda
Masterclass Daan Manneke
20/03/18 11:57
Crowdfunding: Oeuvre CD Daan Manneke
20/03/18 10:25
Draag bij aan de nieuwe Oeuvre CD van Daan Manneke!
Op de CD bundelt het koor Amsemble onder leiding van Benjamin Bakker zijn kracht met accordeonist Vincent van Amsterdam. Zij voeren in deze unieke samenstelling werken uit van Daan Manneke, muziek die wordt gekarakteriseerd door een grote openheid en ruimtelijkheid, een geweldige flow met altijd een natuurlijke adem. Tegelijkertijd heeft de muziek altijd een grote urgentie in zich en hebben alle klanken richting en pulsgevoel, waardoor de CD Car ta Voix in één adem te beluisteren is.
Klik hier voor meer informatie.