2014

Verjaardagsconcert Conservatorium Amsterdam

Daan Manneke 2

'Kapelmeester Grote Kerk'

BN DeStem 101114
Bron: BN DeStem 10-11-2014

Feestconcert

poster-A4-CB-09-14-flyerzone

Feestconcert 9 november 2014, Grote Kerk Breda, 15.00 uur

KerkBreda
Een grote luxe: je eigen feestconcert te mogen samenstellen.

Dat overkwam mij toen de Stichting Babel en het bestuur van Cappella Breda me vorig jaar vroegen dat te doen, ter gelegenheid van mijn vijfenzeventigste verjaardag, begin november 2014.

Het is aan de op 27 september 2013 overleden musicus/musicoloog en voorzitter van Cappella Breda, Jacques Maassen te danken dat mijn compositie Atrium weer te voorschijn komt. Ik schreef dit stuk in opdracht van de Gemeente Breda ter gelegenheid van de vijftigste herdenking van de bevrijding, van Breda in 1994.
De première was op 28 oktober 1994. Frans Baljeu schreef in BN/De Stem [...] een sonoor gebouw van klank werd opgetrokken, dat wars bleek van sentimentele kitsch-effecten rondom een gevoelig thema als bevrijding. [...]
Dit werk is één van de composities op het feestconcert.
De compositie is geschreven voor Cappella Breda en de vier trombones van het Daniel Speer Trombone Consort. De gebruikte tekst is het beroemde ‘Querela Pacis’, de klacht van de vrede, van de Rotterdamse filosoof Desiderius Erasmus, 1466? – 1536. Het is nu, 2014, twintig jaar later, dat het stuk weer klinkt in onze stad. NB met hetzelfde tromboneconsort én Cappella Breda in dezelfde Grote Kerk.

Behalve Cappella Breda, het genoemde DSTC, nodigde ik uit mijn Bredase stadgenoot de organiste Jelena Bazova, de celliste Bianca Bongers en de blokfluitisten Jan Vos en Tina Meijer.

Hoewel het concert om 15.00 uur begint zal Paul Maassen, huidige stadsbeiaardier en zoon van stadsbeiaardier Jacques Maassen, vanaf halfdrie een korte beiaardbespeling verzorgen met onder meer muziek van zijn vader, van hemzelf en van mij: Cortège voor beiaard, 2013, opgedragen aan mijn vriend en bevlogen geestverwant Jacques Maassen: ere wie ere toekomt!

Tijdens het concert dat, zonder pauze ruim een uur duurt, klinken stukken die mij zeer dierbaar zijn en die me al vele jaren begeleiden, verwarmen en inspireren.

Als opening, tijdens het binnenkomen van de gasten, het flamboyante Preludium en fuga in D [BWV 532] van Joh Seb Bach.
Vervolgens de prachtige [zondags]psalm, van Jan Pzn Sweelinck.
Het Geneefse psalmenboek is een constante in mijn bestaan en ik ben er mijn hele leven schatplichtig aan.

Vervolgens klinkt er het Gloria uit Antoine Brumels twaalf-stemmige mis, Et ecce terrae motus, een ongehoorde sonoriteit, een kathedraal van klank.
En dan het ‘mooiste motet’ uit de renaissance, Josquins Ave Maria.
Uit het Livre d’Orgue het betoverende Recit de tierce en taille van de jong gestorven Franse organist-componist Nicolas de Grigny, c 1672-1703, tijdgenoot en belangrijke inspirator voor Bach.
Het orgel is mijn eerste instrument geweest en tevens een constante in mijn componistenbestaan. Naast het werk van Bach heb ik steeds met een extra vreugde muziek gespeeld van de Franse [barok]meesters zoals Couperin, du Mage, de Grigny, Franck en Messiaen.

Van mijn leraar Ton de Leeuw, klinkt het Agnus Dei uit zijn Missa Brevis [1954] met aansluitend mijn eerbetoon aan hem: Tombeau pour Ton de Leeuw, 1926-1996, voor cello solo.
Het slotwerk is de Hymne Ave maris stella, (Mariavespers) van de Venetiaanse, vroegbarokke grootmeester Claudio Monteverdi.

Al deze stukken ken ik sedert jaar en dag, ik wil ze steeds weer horen, in de buurt van deze meesters en hun werk vertoeven en me koesteren in de weldaad en betoverende sonoriteit van hun composities.

Tenslotte: een aparte sensatie is daarbij nog eens de ruimte waar het concert plaatsvindt: de Grote- of Onze Lieve Vrouwekerk van Breda; met het mooie licht, de verfijnde, bijna elegante en toch zo krachtige architectuur, de mooie orgels en de heerlijke akoestiek.

De romantische dichter Eduard Mörike noemde de muziek [...] ein himmlisch Gut, weil die Engel insgemein, selbsten Musikannten sein [...]

Laetatus sum... ( zondagspsalm 122)

Concerten Orgelpark

In het prestigieuze Amsterdamse Orgelpark vindt woensdag 9 april 2014 een uitvoering plaats van mijn Oratorium The Seven Last Words geschreven in 2011.
Het concert begint om 20.00u en de uitvoerenden zijn het koor Studium Chorale o.l.v. Hans Leenders en de harmoniumspeler Dirk Luijmes.
Dit concert zal tevens rechtstreeks worden uitgezonden op Radio 4, Max avondconcert (klik
hier om de uitzending te beluisteren).
Op zaterdag 5 april, 20.00u is trouwens ook in het orgelpark mijn dialogen voor trompet en orgel te horen door het duo Peter van Dinther en Piet van der Steen. Al jarenlang eminente en gedreven musici en ambassadeurs van mijn werk
 
Ook zal van deze uitvoering een CD worden gemaakt voor het mooie label Quintone.
Deze CD komt eind oktober 2014 op de markt. Naast het genoemde oratorium wordt deze CD gecomplementeerd met mijn eerste strijkkwartet ARC I, het Adagio uit het Konzert für Chor, Faux Bourdon voor vioolsolo, Tombeau pour Ton de Leeuw, cellosolo en Quasi una Fantasia voor harp en klarinet.
De musici zijn het Van Dingsteekwartet en het Duo Archipel: Doriene Marselje, harp en Heleen Oomen, klarinet.
 
In het najaar, op 29 oktober, 20.00u is Studium Chorale weer met mijn werk te gast in het
Orgelpark. Op het programma de Liturgien uit 2009 en de koorcyclus Nu is van Kalifornies goud de tijd, 2009.
Daarnaast speelt Jos van der Kooy  orgelwerken van mijn illustere zestiende-
eeuwse  landgenoot Jan Pzn Sweelinck.
Veel meer kan iemand zich niet wensen! 

Concert S’OTTOVOCES

flyer WaalseKerk_16-02-14
In dit concert wordt Daan Mannekes "Der lette Sommer hat kein Ende" uitgevoerd. Klik op het plaatje om de flyer beter te kunnen bekijken. Kijk op voor meer informatie over het concert op www.sottovoces.nl









Tombeau pour Ton de Leeuw en Nachtmuziek

Onlangs speelde het duo Frans van Ruth/Doris Hochscheid mijn twee stukken
voor piano/violoncello:
Tombeau pour Ton de Leeuw en Nachtmuziek voor Jacques Maassen (1947-2013).
Beide composities zijn opgenomen in de prachtige bundel(s) Album voor cello
en piano
, uitgegeven bij DONEMUS special series.
De uitvoering van beide stukken vind ik ongelofelijk mooi! Voorbeeldig zou ik zeggen.
De opname werd gemaakt in het concerthuis De Link in Tilburg op 3 december 2013.

Mijn Leermeesters

Mijn leermeesters
"De intentie van dit schriftje is het oproepen van beelden en herinneringen aan mijn vier compositieleraren. Het is tevens een eerbetoon aan deze vier mensen die me onderwezen, inspireerden en begeleidden in het vak dat ik nu vijftig jaar uitoefen"

Mijn leermeesters
is een uitgave van Uitgeverij Van Kemenade. (2013)

Citaat:
"Johannes Harthoorn (1870-1951): Tegen vieren begonnen wij uit te kijken of we in de bocht van de weg, langs de boerderij van Verlare, onze muziekleraar al zagen komen aanlopen. Johannes Harthoorn was zijn naam. Handelaar in piano's, harmoniums, blaasinstrumenten, goud en zilver. Hij was geboren in 1870 in het dorp Baarsdorp op het eiland Zuid-Beveland, in de provincie Zeeland. In zijn eerdere beroepsleven was Harthoorn 'schotter': iemand die in opdracht van de veeboeren de weiden controleerde op te water geraakt vee. Hij maakte op zijn weidetochten gebruik van een polsstok om over de sloten te springen om zodoende van de ene wei in de andere te komen.
Meneer Harthoorn was toen hij bij ons thuis kwam in mijn kinderogen een oude man. Eigenlijk wás hij met zijn zevenenzeventig jaar ook een heel oude man. Ik zie hem een beetje schuifelend lopen, mager als een plank, schamel gekleed, gebogen en heel breekbaar. Als musicus was hij autodidact, speelde trombone en eigende zich al doende kwaliteiten toe als muziekleraar en dirigent van kleine koren en blaasgezelschappen. Hij oefende in de buitenlucht op zijn trombone en werd daarom ook wel Johannes de Toeteraar genoemd. Harthoorn tork per fiets, en later met de bus langs de Zeeuwse dorpen om daar bij de gegoede burgerij muzieklessen te geven. En zo kwam hij elke vrijdag onze straat ingelopen, de Zandweg in het dorp Kruiningen om aan ons vieren, mijn twee zussen en mijn broer en mij harmoniumles te geven"